pondělí 15. května 2017

Na co myslet při plánování teambuildingu

Inspirujte se

Dobře sehraný tým je pro úspěch každé firmy klíčový. Posilovat dobré kolegiální vztahy můžete mnoha způsoby, ale jednou z nejefektivnějších cest je dobře promyšlený teambuilding. Vaši lidé se při něm budou bavit a prohloubí se jejich sounáležitost.

Na co všechno je třeba pamatovat, aby byl výsledek skutečně přínosem?

Určete si cíle a rozpočet
Co přesně má teambuilding přinést? Chcete jím zaměstnance odměnit? Chcete, aby se díky neformálnímu prostředí vzájemně lépe poznali? Rádi byste, aby se projevily silné a slabé stránky jednotlivých účastníků a vy pak mohli lépe budovat pracovní týmy? Určit si, jaké výsledky má teambuilding přinést, je pro jeho plánování stěžejní. Společně s cíli si také promyslete, kolik peněz chcete do akce investovat.
Zvolte vhodný termín
Pokud je to možné, uspořádejte teambuilding v pracovních dnech. Přeci jen to není čas k odpočinku, proto by neměl do osobního života vašich zaměstnanců zasahovat. Všichni by měli o termínu konání vědět s předstihem, aby byla účast co nejhojnější. Zároveň byste měli v těchto dnech zaměstnance zbavit jiných pracovních povinností, aby úkoly nemuseli dohánět o víkendu nebo po nocích.
Najměte si profesionály
Váš čas je drahocenný, a pokud nemáte ve firmě nikoho, kdo by měl s pořádáním teambuildingu zkušenosti, najměte si firmu, která se o akci postará místo vás. Profesionálové nejlépe vědí, jak pomocí osvědčených her a modelových situací posílit týmového ducha a nesklouznout přitom k nicneříkajícím poučkám.
Bavte (se)
Jen málokterá aktivita stmelí tým tak dobře jako zábavný a jedinečný zážitek. Můžete přichystat tematickou hru s úkoly, zkusit wake-boarding nebo teambuilding ozvláštněte lekcí malby či společným vařením. Při plánování těchto aktivit pamatujte na to, co vaše lidi zajímá a baví, a zohledněte také jejich fyzické možnosti. Mladý tým spíše ocení paintballovou střílečku, zatímco starší kolegové se raději postaví k plotně.
Nezapomeňte na catering
Každý miluje jídlo, a pokud svým zaměstnancům dopřejete něco opravdu dobrého, budou vám jistě vděční. Po příjezdu na místo jim nabídněte svačinku, nezapomínejte na pravidelné pauzy na kávu a čaj, na večer můžete objednat ochutnávku vín se sommeliérem. Jídlo samotné může být dobrým společným zážitkem – zkuste třeba pro jednou objednat catering, který se bude vymykat zajetým zvyklostem. Objednejte sushi, indickou nebo třeba korejskou kuchyni.
Zapomeňte na tituly
Základním předpokladem úspěšného teambuildingu je fakt, že všichni jeho účastníci jsou na stejné lodi. Bez ohledu na jejich pracovní zařazení a vysokoškolské tituly. Ostatně zkuste, jak bude ve vašem případě fungovat, když si každý vybere svůj vlastní status. Může souviset třeba s koníčkem dotyčného či dotyčné. Budete sami překvapeni, co nového se o svých lidech dozvíte. Možná ani netušíte, že máte ve své firmě oddaného maratónského běžce, vášnivou čtenářku detektivek nebo jogínského mistra.
Nechte lidi soupeřit
Rozdělte své zaměstnance do týmů tak, aby žádný z nich nebyl ve výhodě. Touha uspět tým stmelí a povzbudí jeho spolupráci. Jak se to týmům daří, můžete vyhodnocovat po jednotlivých disciplínách nebo souhrnně. Za jejich úsilí by každopádně měla přijít odměna. A jestliže se snažili všichni, nemyslete pouze na výhru pro vítěze, ale i pro poražené.
Řekněte si o zpětnou vazbu
Zeptejte se svých lidí, klidně anonymní formou, jak teambuilding prožívali, co se jim líbilo a co by naopak příště udělali lépe. Díky této zpětné vazbě se vám bude další podobná aktivita plánovat snadněji. Pokud měla akce vést ke konkrétnímu cíli, například ke zvýšení produktivity, po několika měsících si na firemních výsledcích ověřte, zda jste dosáhli kýženého efektu.
Udělejte z akce zvyk
Jednou za rok může dobře zorganizovaný teambuilding posílit smysl pro společné cíle. Dokážete si představit, že byste ho pořádali častěji? Záleží na okolnostech… Nicméně pokud jste našli partnera, který vám celou akci připraví na míru a váš tým byl s jeho prací spokojen, nic nebrání tomu, abyste s ním spolupracovali i nadále.